The General Department of Customs will provide 70% public service at level 4 in 2017

VCN- Currently, the General Department of Customs has 68 administrative procedures, therein 72 online administrative procedures have been implemented  at level 4 meaning that enterprises have been permitted to deploy the procedures related to clearance of goods; payment of taxes and fees; procedures for sea transport...

the general department of customs will provide 70 public service at level 4 in 2017
The officers of the Northern Hanoi Customs Branch guide procedures for enterprises Photo by: Huu Linh

The online public services are provided through VNACCS/VCIS, the Portal of e-payment of import-export tax and the National Single Window.

Implementing the Government Resolution 36a/NQ-CP, the General Department of Customs has strived for 100% online public services which will be provided at minimum level 3 in 2017 and 70% of the main public services of Customs will be provided at level 4.

Besides, the General Department of Customs has built and developed the Customs website, the e-Portal, which has provided the information and public administrative services for users at level 3, provided full 100% information on the process of Customs procedures, the relevant policies of the law, notices of professional guidance, the data base of online receiving and replying to questions from people and enterprises.

The other online public services are also related to the implementation of Customs procedures such as: look up and identify the code of goods, tax rate, register digital signatures, account to participate e-Customs procedures…

In the near future, the General Department of Customs will implement 2 public services with 2 main contents including:

The first, the e-portal of Customs will be upgraded and provided full of information as per provisions of the law; focus on unifying the data base on administrative procedures, documents, categories in the field of Customs and publicized; build a version for mobile devices, integrated popularization, and publicize the policies of Customs Law.

The second, Customs implements the system of providing online public services with 2 targets: building the Center of smart Customs services, supporting declarants, enterprises, carriers, Customs officers and the other relevant persons.

The services provide for users including: declaring-receiving-handling the requirement of administrative procedures; looking up the process of handling dossiers; payment of fees and charges; exchanging bilateral information, information to guide the implementation procedures.

The services can be used in any time, any where and by different means; implement functions, online public services on the basic of smart electronic devices; online payment of tax, fees and charges related to administrative procedures.

By Ngoc Linh/Hoang Loan

 

VIETNAMESE

Tổng cục Hải quan cung cấp 70% dịch vụ công trực tuyến mức độ 4 vào 2017

(HQ Online)- Hiện nay, Tổng cục Hải quan có 168 thủ tục hành chính, trong đó có 72 thủ tục hành chính được triển khai trực tuyến mức 4- tức là cho phép doanh nghiệp thực hiện qua mạng internet các thủ tục liên quan đến thông quan hàng hóa; nộp thuế, lệ phí; thủ tục đối với phương tiện vận tải đường biển...

Công chức Chi cục Hải quan Bắc Hà Nội hướng dẫn thủ tục cho doanh nghiệp. Ảnh: Hữu Linh

Các dịch vụ công trực tuyến được cung cấp thông quan Hệ thống VNACCS/VCIS, Cổng thanh toán điện tử thu thuế xuất nhập khẩu và Cổng thông tin một cửa quốc gia.

Triển khai Nghị quyết 36a/NQ-CP của Chính phủ, Tổng cục Hải quan phấn đấu đến năm 2017, 100% dịch vụ công được cung cấp trực tuyến tối thiểu mức độ 3, 70% dịch vụ công thuộc các lĩnh vực cốt lõi của ngành được cung cấp trực tuyến mức độ 4.

Bên cạnh đó, Tổng cục Hải quan đã xây dựng và phát triển website Hải quan trở thành cổng thông tin điện tử cung cấp thông tin và dịch vụ hành chính công cho người dân và doanh nghiệp trên mức độ 3, cung cấp đầy đủ 100% thông tin về quy trình thủ tục hải quan, các văn bản quy phạm pháp luật liên quan, các thông báo hướng dẫn nghiệp vụ, các cơ sở dữ liệu danh mục... tiếp nhận và trả lời vướng mắc trực tuyến từ phía người dân và doanh nghiệp.

Các dịch vụ công trực tuyến khác cũng được gắn liền với việc thực hiện thủ tục hải quan như tra cứu và xác định mã số hàng hóa, thuế suất; đăng ký chữ ký số, tài khoản tham gia thủ tục hải quan điện tử...

Tới đây, Tổng cục Hải quan tiếp tục kế hoạch triển khai dịch vụ công với hai nội dung chính gồm: Thứ nhất, nâng cấp Cổng thông tin điện tử ngành Hải quan hiện đại, cung cấp đầy đủ thông tin theo quy định; triển khai tập trung thống nhất các cơ sở dữ liệu về thủ tục hành chính, văn bản, danh mục trong lĩnh vực hải quan và đăng tải công khai; xây dựng phiên bản dành cho thiết bị di động, tích hợp chức năng tuyên truyền, phổ biến chính sách pháp luật hải quan.

Thứ hai, triển khai hệ thống cung cấp dịch vụ công trực tuyến với mục tiêu: Xây dựng trung tâm dịch vụ hải quan thông minh, hỗ trợ người khai hải quan, doanh nghiệp, hãng vận tải, CBCC hải quan và các đối tượng khác liên quan đế ngành Hải quan.

Dịch vụ cung cấp cho người dùng bao gồm: Khai báo-tiếp nhận-giải quyết yêu cầu thực hiện thủ tục hành chính; tra cứu tình trạng xử lý hồ sơ; thanh toán phí và lệ phí; trao đổi thông tin hai chiều, thông tin hướng dẫn thực hiện thủ tục.

Các dịch vụ có thể sử dụng mọi lúc, mọi nơi và bằng nhiều phương tiện khác nhau; triển khai các chức năng, dịch vụ công trực tuyến trên nền tảng thiết bị điện tử thông minh; thanh toán trực tuyến các khoản thuế, phí, lệ phí liên quan đến thủ tục hành chính...

N.Linh